ה control room הוא החדר שבו יושב הטכנאי .מבנה החדר מתוכנן בצורה אקוסטית לשמיעה איכותית ביותר.אולפן הקלטות איכותי ישקיע סכומי כסף גבוהים לתיכנון נכון. חשוב לזכור שאקוסטיקה נכונה אינה בהכרח קירות כפולים וחדר שקט.זה כמובן חשוב לא לשמוע את הרעש מחוץ לחדר אבל התיכנון צריך להתייחס לפנים החדר ולשמיעה מדוייקת של הטכנאי .יש שטועים לחשוב שאקוסטיקה טובה היא לכסות את כל החדר בספוגים ובכך ליבש את החדר בצורה מוגזמת.התוצאה לתיכנון כזה אינה חיובית . היא עלולה לגרום לחדר להיות יבש מידי ובכך להטעות את הטכנאי בזמן ההקלטה והמיקס.
ה studio הוא חדר ההקלטה.חדר זה צריך להיות אטום בצורה מוחלטת מכל רעש חיצוני.חשוב לזכור שכל רעש שיחדור לחדר עלול להכנס להקלטה. ולכן עיקר ההשקעה תיהיה באטימות החדר ובתכנון נכון של הסאונד בתוך החדר. גם בstudio לא נרצה לייבש יותר מידיי .הסאונד צריך להיות רטוב בצורה עדינה ושווה לכל תחום התדרים. ולכן פיזור התדרים צריך להיות אחיד.
באולפן ביתי בדר"כ העבודה מתבצעת בחדר אחד בלבד
פתרונות אקוסטיקה לאולפן ביתי
- כל חפץ בחדר הוא דיפיוזר כלומר חומר מפזר תדרים ולכן לא יהיה כדאי לרוקן את החדר מחפצים. מדפים ארונות, ספרים מיטה רהיטים וכו.. הם חומרים מפזרים.והם תורמים לסאונד.
- שטיח הוא חומר סופג אבל במידה קטנה ביותר. כמובן שרצפה צפה או רצפת עץ היא אופציה אידיאלית יותר.
- המרחק בין המוניטורים לקירות צריך להיות שווה משני הצדדים
- המרחק מהטכנאי למוניטורים צריך להיות שווה כמו במשולש שווה שוקיים
- המוניטורים צריכים להיות בגובה הטכנאי ובשום פנים ואופן לא על הרצפה. רצפת החדר תהדהד תדרים נמוכים ולכן רק הסאב יכול להיות נמוך.
- על מנת להשתיק את רעש המחשב כדאי לרכוש מראש מחשב שקט מחנויות שמתמחות במחשבי אולפנים, או במחשב נייד ,במקרה זה חשוב שהמחשב יהיה חזק מספיק.
לכותב המאמר לחץ: אולפן הקלטות